tisdag 26 oktober 2010

Kvinnan som offer

Camilla Wagner skriver väldigt övertygande om kvinnan som offer för dubbelbestraffning och pekar på att det finns en fara i sig att ignorera det faktum att kvinnor faktiskt är offer för diskriminering i särskilda situationer. Jag håller med henne fullt ut. Det finns en fara i att ignorera att kvinnor ofta kommer från en särskilt utsatt ställning i samhället.

Det här är en av de största motsägelserna, enligt mig, när det kommer till den feministiska debatten, och temat i min dissertation. Att måla kvinnor som offer är farligt, för som jag argumenterade igår, det gör dem till viljelösa dockor som blir styrda hit och dit av patriarkatet, till synes utan något som helst självbestämmande. Att ignorera kvinnors handlingskraft är att förpassa dem till samma könsroller som den feministiska rörelsen kämpar för att rasera.

Samtidigt, ignorerar man det faktum att kvinnor faktiskt är förtryckta inom många områden i samhället så ger man upp möjligheten att ifrågasätta dessa maktstrukturer som förtrycker kvinnor. Genom att låtsas om att problemet inte finns så kommer man aldrig att kunna tilltala de problemen som finns i samhället, och riskerar då att fortsätta i samma mönster som alltid. För att ett problem ska kunna övervinnas behövs en bred debatt kring ämnet. Precis samma fara uppstår då en debatt bara förs enligt en speciell ram utan något utrymme för andra åsikter. Ironin här ligger i att hela den feministiska debatten är baserat på en offermålning. Rörelsen skulle inte existera eller vara trovärdig om vi inte antog att kvinnor är offer på ett sätt eller annat.

Dock, att påstå att
DEN MISSHANDLADE kvinnan är offer för misshandel. Skulle samma personer då hävda att kvinnan själv kan välja om hon vill vara offer eller inte? Olyckligtvis är svaret inte så självklart nej. Det finns de som inte förstår att ett teoretiskt val inte alltid är detsamma som ett verkligt alternativ.
är att förenkla offermålningen radikalt. Liz Kelly är en erkänd författare inom könsbaserat våld (se Surviving Sexual Violence (Feminist Perspectives)
) som gång på gång pekar ut faran med att anta att kvinnor som utsätts för våld enbart är passiva offer. Trots att kvinnorna i fråga inte kan fysiskt förhindra våldet, så finns fortfarande en grad av motstånd från deras håll; genom att kämpa emot, eller kanske att inte kämpa emot, genom andra små tecken på motstånd som sker utanför misshandelssituationerna. Att därför anta att kvinnorna automatiskt är passiva offer är att håna de små handlingar de tar för att protestera mot det könsbaserade våldet de utsätts för.

Det är en hårfin linje som den feministiska debatten vandrar på. Att offermåla eller att inte offermåla, det är frågan. Dock så bör var person som är insatt i denna debatt, eller vill vara, vara medveten om den stora motsägelsen som existerar inom denna debatt. Genom information kan vi vandra denna linje och förhoppningsvis hitta en bra balans.

4 kommentarer:

  1. *tänker efter* Jag skulle säga att "kvinnans särskilda utsatthet" ligger i själva kvinnligheten i dess egenskap av livets bärare. Ulla Isaksson har skrivit om detta, har jag för mig. Det har bråddjup filosofisk betydelse.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Jag är inte övertygad över att det är så enkelt att man kan hitta en biologisk funktion som skulle förklara detta, eller ens en social funktion, men det skulle vara intressant att läsa mer om detta.

    SvaraRadera
  3. Nej, så enkelt är det verkligen inte. Snarare anar jag dunkelt en holistisk förklaring. Det är det djupet jag försöker pejla på Gammablixt, och jag kommer att fortsätta påden tråden. Det är så mycket som kommer in på genuspolariteten. Jag mottar tacksamt alla relevanta lästips, fördet hä rämnet är jag ny på. Själv är jag mycket inne på yin-yangsymboliken, och jag är väl förfaren på I Ching, som jag ägnar en egen blogg som fått många läsare utan att jag flaggat för den.

    Som katolik är jag oerhört irriterad över det gängse sliskiga Mariapekoralet med den "öööööööödmjuka tjänarinnan". För mig är Jungfru Maria en stark, självständig och stabil kvinna. En tolkning somhar bibliskt stöd: Jesus blir irriterad på sin mor för att hon inte utan vidare låter sig ryckas med av hans eldiga och storslagna förkunnelse. På så sättsymboliserar Maria den Skepsis som är Trons oumbärliga pendang.

    SvaraRadera
  4. Om du menar lästips på offermålning så rekommenderar jag som sagt Liz Kelly, speciellt hennes bok "Surviving Sexual Violence" (1988), där hon pratar mycket om aktiva val/medveten handling för överlevare av sexuellt våld. Hon behandlar även problematiken med att kalla någon för ett "offer" och har haft ett stort inflytande på att många feminister väljer att använda orden "överlevande" istället för "offer" om någon som blivit utsatt för sexuellt våld. Det är en väldigt intressant bok.
    Ett annat tips, som är lite kortare, är en artikel av Rutvica Andrijasevic (2007) - ‘Beautiful dead bodies: gender, migration and representation in anti-trafficking campaigns’, Feminist Review, 86, pp.24-44 http://www.palgrave-journals.com/fr/journal/v86/n1/pdf/9400355a.pdf
    Hon visar problemet med moderna anti-trafficking byråers offermålning genom att granska bilderna i deras kampanj.

    Jag är själv inte särskilt religiöst insatt, men jag tycker det låter som en intressant tolkning. Absolut en som är att föredra framför Jungfru Maria som enbart ett redskap.

    SvaraRadera